Jag blir arg.

Jag blir förbannad på hur vissa beter sig i "dagens samhälle".
Samtidigt som många tar mer och mer hand om sina kroppar, oroar sig till nästan hypokondriska nivåer för olika sjukdomar såsom fågelinfluensa, salmonella, "mördarbakterier", mm, springer till läkaren bara de har någon liten förkylning så struntar fler och fler i kondomen.
Ok, här springer folk runt som galningar och oroar sig för alla möjliga sjukdomar som oftast är väldigt ovanliga här i Sverige, de käkar massa mediciner men gör inte ett jävla dugg för att skydda sig mot en av dem läskigaste sjukdommarna idag, HIV. När det är så lätt?! När det räcker att trä på en liten gummisak på en snopp!
HIV är kanske inte heller särskilt vanligt här men det sprider sig och inse fakta, folk reser mer och längre bort idag än någonsin. Och det räcker faktiskt att bara åka över östersjön för att komma till ställen där HIV faktiskt är mycket vanligare.
Jag blir arg när några av mina vänner vägrar använda kondom  "för sex känns ju mindre då", vägrar att testa sig "för så länge man inte vet så har man inget" och "för att han/hon är ju en bra människa, jag vet att han/hon inte har sex med vem som helst". Jag blir arg för att ingen skrämt upp dem mer, fått dem att inse att det kan drabba vem som helst, även den söta lilla flickan eller pojken som blev av med oskulden igår. 
Man vaccinerar sig mot alla möjliga sjudomar, vissa som inte ens ger några bestående men eller som nästan är utrotade. Fanns det ett hiv-vaccin skulle varenda jävel springa till närmaste vaccincenter för att ta den. Så varför springer inte samma människor till närmaste mack och köper ett paket kondomer? Varför vägrar dem använda något som är så lätt...
Hellre 0,05mm latex mellan mig och en man än ett liv med hiv.
Hellre det ibland pinsamma fifflandet i mörkret med en kondom än skräcken i väntan på svaret på ett hiv-test.
Hellre latexlukt några gånger i mitt liv än att råka smitta en person som är mig kär med en dödlig sjukdom.

Vakna Sverige...

Kommentarer:
Postat av: isis

EXAKT!

2008-02-05 @ 22:26:06
Postat av: Linn

Bra, och sant, skrivet. Känner mig träffad då jag ofta lyckas glömma bort kondomen i hettan och villan...

Postat av: HD

Jag har skrivit ett helt inlägg om att jag inte svarar på den frågan, just för att det är en sak som mina föräldrar ska svara på inte jag. Jag vet hur det gick till men det är deras grej.

2008-02-06 @ 15:08:26
URL: http://hivdotter.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits